Meten is weten: de Tripmeter

Rallycomputer, Tripmeter, Tripmaster, Terratrip

Tijdens een bol-pijl rit moet je de tussenafstanden kunnen meten.
Tijdens het rijden de dagteller resetten is niet zo heel erg veilig.
Zeker niet als je meer op snelheid rijdt, zoals bij een offroad rally.

Daarom wordt er in de autosport gebruik gemaakt van een Tripcomputer.
De traditionele Terratrip werkt goed, maar onder extreme omstandigheden (lees water/modder) kunnen deze wel eens tekort schieten.

Tripmeter 4x4

Daarom hebben wij nu een tripmeter welke stof- en waterdicht is.
Uit te breiden met een GPS module, waardoor een elektronisch signaal niet strikt noodzakelijk is.
Voordeel van een GPS signaal is dat hij alleen de werkelijk gereden meters registreert, en niet de meters meetelt die je maakt als je wielen staan te spinnen in de modderbak.

tripmeter rallycomputer tripmaster terratrip

Er zijn versies met een Azimut, ofwel een kompas functie. Deze worden in de offroad nog wel eens gebruikt als je bijvoorbeeld 500 meter op een bepaalde kompaskoers moet rijden.
Ook voor degene die niet tot het dashboard in het water willen staan is er een “normale” versie verkrijgbaar.
Hij is uiteraard ook direct beschikbaar in de webshop

Meer weten? Mail naar info@saris4x4.nl

 

Hoog, hoger, hoogst

Als je eenmaal besmet bent met het virus dat 4×4 rijden heet, is de hoogte van je 4×4 een veel besproken onderwerp.

Hoe hoog moet je gaan? En hoe moet je die hoogte halen? Ieder heeft daar wel zijn mening/visie over.

Waarom wil je gaan verhogen? Is het puur optisch (sommige auto’s staan gewoon te laag), of moet de auto beter gaan presteren in het terrein?
Het is vaak een combinatie van factoren. De beste hoogte die je kan winnen is van je banden. Waarom?
Alles komt hiermee omhoog, ook je differentieel. En kijk maar eens naar het spoor van je voorganger als je door een diep spoor rijdt. in 8 van de 10 gevallen zie je in het midden het diff een spoor trekken, waar hij uiteindelijk op blijft hangen.

Niet zo moeilijk dan zou je zeggen, gooi er 10-15 cm hogere banden op en klaar is kees. Zo makkelijk is het helaas niet.

De ruimte in de wielkast is vaak beperkt en als je niet met een slijptol aan de gang wilt gaan zal je dus moeten gaan verhogen om de wielen passend te krijgen.

Ook is de overbrengingsverhouding uit balans.
De versnellingen en je differentieel zijn zorgvuldig gekozen om maximale trekkracht, snelheid en brandstofverbruik te hebben. Op het moment dat je een veel grotere band monteert klopt deze niet meer en zal je dit aan moeten passen. Of genoegen moeten nemen met minder trekkracht.

Wil je toch maximale trekkracht met enorme banden? Dan zijn zogenaamde portaalassen een optie.
Bij velen bekend van de Unimog of Laplander, maar ook beschikbaar voor een aantal 4×4’s.
Zo is er onder andere voor de Nissan Patrol GR Y60 en Y61 een Bolt-On Kit beschikbaar.
Met deze set heb je een extra reductie van 22%, waarmee je zonder problemen op 39 inch banden kan rijden.

Portaal-assen Nissan Patrol

Niet alleen dat, maar ook komt je differentieel zo’n 13 cm hoger te liggen. Op die manier kan je maar zo een hoogte winnen van 20-25 cm!
De spoorbreedte neemt zo’n 20 cm toe, dus geen gedoe met extreem brede wielen.

portaalassen Nissan Patrol GR

Interesse in een set extreme portaalassen? Neem contact met ons op via info@saris4x4.nl of bel naar 0488-431422 en vraag naar Jip Saris

Montage gebeurt enkel in onze eigen werkplaats, zoals u kunt zien geen klein klusje.

Montage portal axle nissan patrol

All Terrain banden op Volkswagen Transporter T6

Volkswagen Transporter T6 BF Goodrich All Terrain All Season banden

De Volkswagen Transporter T6 4-Motion is een populaire keuze als het gaat om laadvermogen en het vervoeren van personen.
De Transporter is weliswaar geen hardcore offroader, maar voor licht onverhard (zoals in de bos- of wegenbouw) is hij uitstekend geschikt.
Echter schiet de capaciteit in het terrein nog wel eens te kort. Lees verder

Het aluminium smeden als het heet is

Legacy Forged

Dat wijkt iets af van het normale spreekwoord, maar is voor dit product wel van toepassing. Lees verder

Nieuwe webshop in aanbouw

Al een tijdje is onze webshop www.saris4x4shop.nl in de lucht voor de gebruikte onderdelen.

Maar op dit moment werken wij ook hard aan de webshop voor de nieuwe 4×4 accessoires.
Omdat dit iets heel anders is dan gebruikte onderdelen, houden we dit ook echt gescheiden. Lees verder

Saris 4×4 importeur Benelux Black Sheep producten

Saris 4x4 importeur Black Sheep producten VW Amarok

Saris 4×4 is vanaf heden officieel importeur van de geweldige producten van Black Sheep Innovations uit Zwitserland.

Black Sheep ontwerpt en fabriceert hoogwaardige producten voor de Volkswagen Amarok.

Lees verder

De 4WD Agenda voor het laatste kwartaal

4x4 Offroad Polen

De dagen worden korter, maar uiteraard zitten wij niet stil de laatste maanden van 2016 en staat er nog genoeg op de agenda!

Ook in de laatste 2 maanden van het jaar is er nog van alles te doen op 4×4 gebied. Lees verder

Outdoor Planet, de beurs voor Offroad & Outdoor

outdoor-planet-home

Saris 4×4 is aan het eind van het jaar ook te vinden in Belgie, op Outdoor Planet in Temse

Lees verder

Saris 4×4 op Offroad Budel

logo

Ook dit jaar zijn wij weer aanwezig op Offroad Budel op 7, 8 en 9 Oktober 2016.

Waarom u ook naar Budel moet komen?

Een paar puntjes:

  • Verschillende roadbook ritten op zaterdag en zondag (op inschrijving)
  • Camping met zo’n 600 plaatsen
  • Behendigheidsproeven tijdens de route
  • 4×4 Terrein
  • Eten & drinken
  • Grote feesttent met bands op vrijdag en zaterdag

Lees verder

Suzuki saai?

Suzuki Grand Vitara Trailmaster BF Goodrich

Sommige mensen vinden dat Suzuki een beetje saaie auto’s maakt voor oude mensen.

Nu zal ik eerlijk zijn, met de Alto, Ignis en Swift heb ik zelf ook niet zo veel.

Maar welke 4×4 rijder is er niet mee begonnen, een Suzuki Samurai, Vitara of SJ410/413?

Lees verder