Winterbanden en 4×4, is dat nou echt nodig?

Dat is een vraag die wij regelmatig krijgen. Het antwoordt is ronduit JA.
Natuurlijk kunt u met uw 4×4 of SUV wel wegkomen in de sneeuw, maar remmen en sturen is een ander verhaal.

Alle actuele informatie over de wettelijke verplichtingen van winterbanden in Europa vindt u met behulp van een klik op onderstaande Winterbandenkaart. Ons advies met betrekking tot het gebruik van winterbanden vindt u verder in dit verhaal.

Wat is het voordeel van een winterband, en waarom is hij beter?

Een winterband heeft meer grip bij lage temperaturen, sneeuw, ijs en regen.
Dit heeft een aantal redenen.

  • De rubbersamenstelling is anders, en voorzien van Silica, wat er voor zorgt dat het rubber soepel blijft bij lage temperaturen.
    Een zomerband komt in de winter of bij regen niet op temperatuur, en heeft daardoor minder grip op het wegdek.
  • Het profiel is voorzien van allemaal lamellen die tijdens het rijden vervormen en werken als grijpers op het wegdek en in de sneeuw.
    Mede ook door deze lamellen ‘lost’ een winterband de sneeuw beter en kan hij op slecht wegdek goed wegkomen.

Ik heb toch M+S banden op mijn SUV, oftewel Mud + Snow, dat is toch voldoende?

Nee helaas. Dat zou betekenen dat alle 4×4 en SUV banden geschikt zouden zijn voor in de winter.
Op 99 % van alle 4×4 en SUV banden staat de codering M+S. Dit is enkel een aanduiding dat de band geschikt is voor gebruik op een 4×4 of SUV.
Deze banden voldoen dus niet als winterband.

Pas als de banden voorzien zijn van de codering M+S samen met het bergtopje met ijskristal, voldoen ze aan testen dat ze geschikt zijn voor in de sneeuw.
De BF Goodrich All Terrain en General Grabber AT2 zijn voorbeelden van zo’n band.
Deze heeft goede eigenschappen in de sneeuw dat hij aan alle eisen voldoet.
(Rubber)technisch gezien is het echter geen winterband.

Kan ik een bekeuring krijgen als in in Duitsland rijd zonder winterbanden?

Ja. Vanaf 1 december is het in Duitsland om met winterbanden te rijden onder winterse omstandigheden.
Het begrip winterse omstandigheden hebben ze nu duidelijker gemaakt.
Dit is sneeuw, aangereden sneeuw, ijzel en opgevroren wegen.
Bij controle kunt u een boete van € 40,- krijgen, en zelfs € 80,- als u het verkeer ophoud doordat u niet door kunt rijden met uw zomerbanden.

In welke landen zijn winterbanden verplicht?

In sommige landen geldt een periode dat winterbanden verplicht zijn, in de meeste landen gaan ze uit van winterse omstandigheden.
In de bergen kan dit per dag verschillen natuurlijk.
Over het algemeen moet de gehele uitrusting aangepast worden aan de omstandigheden, dus ook de ruitensproeier antivries en de koelvloeistof.
Landen die winterbanden verplicht stellen zijn onder andere Duitsland, Tsjechie, Oostenrijk, Bosnie, Estland, Finland, Kroatie, Letland, Litouwen, Luxemburg, Noorwegen, Slowakije, Slovenie, IJsland en Zweden. In Frankrijk geldt geen verplichting, tezij op de verkeersborden aangegeven. Ook bij een ongeval kan de aansprakelijkheid verlegd worden bij het niet rijden met winterbanden.

Is de minimale eis ook 1.6 mm bij een winterband?

Officieel voor een APK wel. Maar met minder dan 4 mm profiel verliest de winterband zijn voordeel en wordt hij dus niet meer als winterband erkend. Wij adviseren dus om de winterbanden onder de 4 mm te vervangen.

Mijn auto heeft ABS, dan heb ik toch geen winterbanden nodig?

Toch wel, de ABS voorkomt enkel dat de wielen blokkeren bij het remmen.
Hoe meer grip, hoe korter de remweg. Een winterband heeft meer grip, en dus een kortere remweg.
Dit kan wel de helft schelen. Een meter is al genoeg om de auto total loss te rijden.

Ik vind het erg duur om winterbanden te kopen, is dat ook zo?

Nee, een winterband is doorgaans niet duurder als een zomerband. Bovendien slijten de zomerbanden niet in de winter.

Moet ik ook velgen kopen?

Dat hoeft niet, maar is wel aan te raden.
U hoeft dan niet elk seizoen de banden te monteren en balanceren, dat scheelt dus geld.
Ook is de kans op beschadiging kleiner van band en velg.
Uiteindelijk bent u dus niet duurder uit.
Ook is het veel sneller, het wisselen van complete wielen neemt ongeveer 10-15 minuten in beslag.

Moet ik 4 banden kopen of is 2 genoeg?

U moet altijd 4 winterbanden monteren. Bij rechtuitrijden zou het geen verschil maken.
Maar in de bochten is er verschil van grip tussen voor en achter, en kunt u in de slip raken.

Kan ik ook een andere maat winterbanden monteren?

Dat kan, maar er zijn wel grenzen. Het is niet handig om 20 inch winterbanden te nemen terwijl 17 inch ook mogelijk is.
Er zijn wel grenzen aan afwijkingen. Wij van Saris 4×4 kunnen u als geen ander een goed advies geven over de mogelijkheden.
Er moet onder andere rekening gehouden worden met de remmen, ET waarde en diameter.

Waar laat ik de zomerbanden?

Wij kunnen de banden die niet gemonteerd zijn voor u opslaan. Dit kost u € 25,- ex BTW per seizoen voor een set.
Wij kunnen de wielen ook reinigen zodat deze in topconditie blijven en alles er netjes uit blijft zien.
U kunt ze natuurlijk ook zelf opslaan. Bewaar ze bij voorkeur op een droge donkere plaats.

Kortom, een set winterbanden met velgen is een investering in uw veiligheid en die van anderen.
Wij hebben leveranciers door heel Europa zitten, en kunnen daarom nog aan veel 4×4 en SUV winterbanden komen.