Foto's uit het bericht van Saris 4x4 Rally Blog dag 5, Jip Saris: "Modderhappen; een bijrijder zijn in de Breslau Rallye.
Na een korte en hele koude nacht (Jeron had het ijs aan de binnenkant van de tent) op tijd weer opgestaan om de auto te servicen.
Een korte rijdersbriefing, en toen nog even de tijd om de laatste puntje klaar te maken en Jos kon het roadbook nog aanpassen. ‘
Je krijgt namelijk dagelijks een lijst met aanpassingen, die je zelf moet doen in het roadbook.
Vandaag omgeving Drawsko, op een militair terrein zo groot als de provincie Groningen.
Hopelijk wat meer zware uitdagingen, want die mooie GigglePin lier hebben we toch niet voor de sier.
Gelukkig na 25 km tankbaan en bos de eerste doorwading, een zoals je hem vaak ziet op de foto’s van de Breslau. Zacht en diep.
Pad kiezen, en dan maar proberen om rijdend een paar extra meter te pakken.
Tja, en dan wordt het lieren en komt de 2e taak van de bijrijder naar voren; de lierkabel uitrollen en aan een vast punt bevestigen.
Tot borsthoogte in het modderwater, zich een weg banen om dit goed een snel te doen. Diep respect hiervoor.
Wel geweldig voor de foto’s natuurlijk, en Jos blikt of bloost niet. Het is maar water en beetje modder zegt hij dan.
Door de headset krijg ik ook al het commentaar mee van de omstanders, en Jos maakt graag een praatje met ze tijdens zijn taak als Co-Pilot.
Helaas vandaag nog niet voluit kunnen rijden omdat de temperatuur toch weer oploopt als we door het mulle zand heen moeten ploegen.
1 moerasstuk niet meer kunnen rijden, omdat er 5-6 trucks sporen hebben getrokken van 1.5 meter diep. Dit zou technische zelfmoord zijn.
Dan maar de straftijd en de volgende stukken proberen voor de trucks te kunnen doen.
Gelukkig later nog ruim aan ons trekken gekomen met lieren, het volgende moeras hebben we vol door gelierd.
Applaus van het publiek voor het doorzettingsvermogen van de bijrijder, die in een uur tijd 10 kg zwaarder is geworden van de bagger.
De auto ziet er inmiddels van binnen ook niet meer uit, maar dat is voor de komende weken.
Nu eten, service en op naar de laatste dag, want de finish is nu in zicht…." ... See more