Banden

Saris 4×4 is DE bandenspecialist op het gebied van 4×4 banden.
U bent bij ons verzekert dat u vakkundig geadviseerd wordt over de aanschaf van bijvoorbeeld nieuwe banden en wielen, bandenspanning, profieldiepte, maar ook winterbanden.
Voor allerhande specialistische werkzaamheden, zoals balanceren en uitlijnen, bent u hier ook aan het goede adres.

Een band is veel meer dan de zwarte banden die onder uw voertuig zitten en noodzakelijk zijn voor vervoer.
Een band lijkt uit één geheel te bestaan. Echter, het tegendeel is waar.
Een band bestaat uit verschillende delen, die we van de buitenkant niet kunnen onderscheiden.
De belangrijkste delen van een band zijn:

• Karkas (ply-lagen)
• Hielen
• Voering
• Loopvlak
• Gordels
• Zijkanten

Hieronder staat een afbeelding van de doorsnee van een band:

Opbouw van een band

Op de zijkant van een band staat een schat aan informatie over de constructie en eigenschappen van een band.

Informatie op een band

1. Bandenmaat
215 = bandbreedte in mm
/45 = hoogte/breedteverhouding 45%
R = radiaalconstructie
17 = hiel- of velgdiameter in inches
91 = draagvermogenindex (load index)
V = snelheidssymbool (speed index)
XL = gebruikscode om aan te geven dat de band sterker is dan andere banden in dezelfde maat. Het symbool vervangt de aanduiding ‘reinforced’.
2. Fabrieks- of merknaam
3. Profiel of bandtype
4. Radiaalband
5. Tubelessuitvoering
6. M + S (Modder en Sneeuw)
Naast M + S staat op veel banden het sneeuwvloksymbool. Dit is bijvoorbeeld op de BF Goodrich en General AT2 .
7. Fabricagedatum (41e week 2008)
8. E-certificaatnummer
Het S-symbool geeft aan dat de band voldoet aan de Europese norm ECE R 30. Achter de E staat de code voor het land waar de band gekeurd is (bijvoorbeeld: E4 = Nederland)
9. Land van herkomst
11. DOT (Department of Transport)
12. DOT-code
De band is aan deze code te identificeren (producent, plaats, bandafmeting en bandconstructie)
13. Voorschrift voor de maximale bandenspanning en de daarvoor geldende bandbelasting 14. Opgave van het aantal lagen en het daarvoor gebruikte materiaal:
Tread = loopvlak: 1 laag rayon (karkas) + 2 lagen staal (gordel) + 1 laag nylon (stabilisatiegordel) Sidewall = zijwand/wang: 1 laag rayon
15. TWI (Tread Wear Indicators)
Aanwijzing voor de positie van de slijtage-indicatoren
16. UTQG-voorschrift voor relatieve levensduur
17. UTQG-voorschrift voor relatieve remeigenschappen op nat wegdek
18. UTQG-voorschrift voor hittebestendigheid onderverdeeld in een klasse A, B en C

Het snelheidssymbool weergegeven op de zijkant van een band bij de bandenmaat is essentieel.
Het vertelt u precies de snelheid waarvoor de band gemaakt is aan te kunnen.

Belastingsindex / Max. Belasting per wiel (kg)

Belastings- Index

Kg
Belastings- Index
Kg
Belastings- Index
Kg
60
250
82
475
104
900
61
257
83
487
105
925
62
265
84
500
106
950
63
272
85
515
107
975
64
280
86
530
108
1000
65
290
87
545
109
1030
66
300
88
560
110
1060
67
307
89
580
111
1090
68
315
90
600
112
1120
69
325
91
615
113
1150
70
335
92
630
114
1180
71
345
93
650
115
1215
72
355
94
670
116
1250
73
365
95
690
117
1285
74
375
96
710
118
1320
75
387
97
730
119
1360
76
400
98
750
120
1400
77
412
99
775
121
1450
78
425
100
800
122
1500
79
437
101
825
123
1550
80
450
102
850
124
1600
81
462
103
875
125
1650

Rating
K
L
M
N
P
Q
R
S
T
H
V
W
Y
ZR
Max. km/h
110
120
130
140
150
160
170
180
190
210
240
270
300
240+
Max. mph
68
75
81
87
93
100
106
113
118
130
150
168
186
149+

Voor meer informatie over de beste 4×4 band voor uw 4WD, klik hier. voor alle 4×4, SUV en offroad banden.

Ook voor montage, balanceren en uitlijnen van uw 4×4 banden bent u bij ons aan het juiste adres.