Hoog, hoger, hoogst
Als je eenmaal besmet bent met het virus dat 4×4 rijden heet, is de hoogte van je 4×4 een veel besproken onderwerp.
Hoe hoog moet je gaan? En hoe moet je die hoogte halen? Ieder heeft daar wel zijn mening/visie over.
Waarom wil je gaan verhogen? Is het puur optisch (sommige auto’s staan gewoon te laag), of moet de auto beter gaan presteren in het terrein?
Het is vaak een combinatie van factoren. De beste hoogte die je kan winnen is van je banden. Waarom?
Alles komt hiermee omhoog, ook je differentieel. En kijk maar eens naar het spoor van je voorganger als je door een diep spoor rijdt. in 8 van de 10 gevallen zie je in het midden het diff een spoor trekken, waar hij uiteindelijk op blijft hangen.
Niet zo moeilijk dan zou je zeggen, gooi er 10-15 cm hogere banden op en klaar is kees. Zo makkelijk is het helaas niet.
De ruimte in de wielkast is vaak beperkt en als je niet met een slijptol aan de gang wilt gaan zal je dus moeten gaan verhogen om de wielen passend te krijgen.
Ook is de overbrengingsverhouding uit balans.
De versnellingen en je differentieel zijn zorgvuldig gekozen om maximale trekkracht, snelheid en brandstofverbruik te hebben. Op het moment dat je een veel grotere band monteert klopt deze niet meer en zal je dit aan moeten passen. Of genoegen moeten nemen met minder trekkracht.
Wil je toch maximale trekkracht met enorme banden? Dan zijn zogenaamde portaalassen een optie.
Bij velen bekend van de Unimog of Laplander, maar ook beschikbaar voor een aantal 4×4’s.
Zo is er onder andere voor de Nissan Patrol GR Y60 en Y61 een Bolt-On Kit beschikbaar.
Met deze set heb je een extra reductie van 22%, waarmee je zonder problemen op 39 inch banden kan rijden.
Niet alleen dat, maar ook komt je differentieel zo’n 13 cm hoger te liggen. Op die manier kan je maar zo een hoogte winnen van 20-25 cm!
De spoorbreedte neemt zo’n 20 cm toe, dus geen gedoe met extreem brede wielen.
Interesse in een set extreme portaalassen? Neem contact met ons op via info@saris4x4.nl of bel naar 0488-431422 en vraag naar Jip Saris
Montage gebeurt enkel in onze eigen werkplaats, zoals u kunt zien geen klein klusje.
5 Reacties
Beste heb je een idee van kostprijs voor deze portaal assen aub
gr
johan
Jip Saris zegt:
Hallo Johan,
Ik zal je een email sturen met de prijzen.
Mvg, Jip Saris
johan claeys zegt:
Beste heb je al een idee van prijs aub
gr
johan
Beste heer/mevrouw,
Ik heb een Honda CRV, bouwjaar 1998. Is het mogelijk om die te kunnen verhogen?
Uw reactie zie ik met belangstelling tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Marra
Jip Saris zegt:
Goedemorgen, ik zal u een email sturen. Mvg Jip Saris
johan claeys zegt: