De grijs kenteken specialist

Met onze jarenlange ervaring wat betreft het ombouwen van 4×4 voertuigen naar een grijs kenteken, mogen wij onszelf wel de grijs kenteken specialist noemen. Het ombouwen naar grijs kenteken heeft te maken met fiscale wet- en regelgevingen. Om een auto goedgekeurd te krijgen bij de RDW en belastingdienst moet deze voldoen aan deze huidige regelgevingen en inrichtingseisen. Fiscaal gezien wordt er niet gesproken over ‘grijs kenteken’ maar over het ombouwen naar ‘lichte bedrijfsauto/bestelauto’, ook wel categorie/typegoedkeuring N1 (Voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde voertuigen met een maximummassa van ten hoogste 3.5 ton). Gelukkig zijn wij op de hoogte van alle actuele regelgevingen en inrichtingseisen en bent u met uw auto bij ons aan het juiste adres voor het ombouwen van uw auto. Wij onderscheiden ons door de geleverde kwaliteit en afwerking. Wij streven naar een kwalitatief hoogwaardige ombouw.

Inmiddels hebben wij al diverse merken omgebouwd, waaronder:

 

Fiscale voordelen

Wanneer uw auto fiscaal is goedgekeurd bij de RDW en belastingdienst, betaalt u het lager bestelautotarief (voor ondernemers) voor uw motorrijtuigbelasting. Dit scheelt aanzienlijk in uw maandelijkse kosten. Bij de aanschaf van een nieuwe auto of import auto, hoeft er ook geen BPM betaald te worden. Staat uw auto al tenaamgesteld op Nederlands kenteken en is de BPM al afgedragen, dan kunt u deze in Nederland helaas niet meer terug vragen. U heeft dan dus enkel het motorrijtuigbelasting voordeel.

 

Ombouwen en Inrichtingseisen

De huidige inrichtingseisen blijven continue in ontwikkeling. Wij zorgen ervoor te allen tijde op de hoogte te zijn van alle eisen. Samenvattingen van de inrichtingseisen zijn te vinden op de site van de RDW en Belastingdienst. Echter zijn er vaak enkel samenvattingen te vinden, terwijl het complete eisenpakket misschien wel bestaat uit ruim 30 pagina’s. Nu kunt u zich misschien voorstellen dat wij bij bijvoorbeeld de eerste Volvo XC90 ruim 100 uur kwijt waren om een RDW goedgekeurde ombouw gerealiseerd te krijgen. Inmiddels hebben wij een goede samenwerking met de RDW, wij worden voorzien van de juiste informatie, en er is nauw overleg in eventuele twijfelgevallen.

Voor de ombouw van de voertuigen gebruiken wij een goede en nette ombouwmethode. In de basis moet een auto voldoen aan:

  • de maten van het fiscaal blok (meestal 125 cm lang, minimaal 20 cm breed, en 98 cm hoog),
  • een (volledig) tussenschot,
  • een vlakke laadvloer,
  • en moeten diverse ramen vervangen voor panelen.

Wij streven ernaar een ombouw te realiseren die gelijkwaardig is aan de kwaliteitsnorm van de auto. Wij willen de looks zo origineel als mogelijk behouden en streven naar een kwalitatief nette afwerking. Blinderingspanelen worden netjes gespoten. Het tussenschot, laadvloer, en binnenkant van de blinderingspanelen worden netjes met stof bekleed. Doordat een ombouw veel maatwerk betreft, is het bespreken van persoonlijke voorkeuren ook altijd mogelijk. Enkele voorbeelden van door ons omgebouwde 4×4 voertuigen naar grijs kenteken vind u hier.

Ook niet onbelangrijk om te weten zijn de volgende zaken:

  • De blinderingpanelen worden standaard zwart gespoten (privacy glas look). Wanneer mogelijk worden de blinderingspanelen linksachter en rechtsachter aan de buitenkant bekleed met (de originele) ruit. De laadruimte en binnenkant panelen wordt met stof bekleed, standaard kleur zwart.
  • De werking van de inflatable curtains (gordijn airbags) kan beïnvloed worden door het tussenschot.
  • Het raam in het tussenschot kan enige schittering in de binnenspiegel veroorzaken.
  • Alle gedemonteerde onderdelen worden ingepakt en terug geleverd. Mogelijk komen de originele ramen of sierlijsten te vervallen i.v.m. hergebruik van de rubbers. In enkele gevallen moet het originele rubber en/of sierlijsten hergebruikt worden om deze over te zetten naar de blindering. Hierdoor kan het zijn dat het glas niet meer te hergebruiken is.
  • Mogelijk is plaatsing van het reservewiel niet meer mogelijk i.v.m. het verlagen van de vloer.
  • Met ingang van 19 november 2019 geeft de RDW geen voorlopig kentekenbewijs meer af wanneer er geen fiscaal akkoord aanwezig is van de belastingdienst. Er moet nu eerst fiscaal akkoord zijn voordat er een kentekenbewijs mag worden uitgereikt. Dit betekent dat na de goedkeuring bij de RDW de voertuiggegevens doorgestuurd worden naar de belastingdienst. Na administratieve eindcontrole bij de RDW en fiscale akkoord bij de belastingdienst, zal het voertuig definitief worden ingeschreven en wordt er een kenteken naar de eindgebruiker toegestuurd. (Ondanks de RDW en Belastingdienst geen tijdsbestek bekendmaken wat betreft dit proces, wordt naar ervaring het kentekenbewijs meestal binnen 2 weken toegestuurd).

 

Het complete traject

Door de jaren heen hebben wij veel tijd, geld en energie gestoken om te komen tot de kennis en ervaringen van het ‘grijs kenteken’ ombouw. Elke ombouw is maatwerk en moet ontwikkeld worden. Ook moet je zeker verstand van zaken hebben en op de hoogte zijn van alle regels en inrichtingseisen om een auto bij de RDW door de keuring te krijgen. Al deze kennis gebruiken wij in het verzorgen van het complete traject. Om er zeker van te zijn dat onze omgebouwde auto’s ook op de juiste manier door de keuring heen komen, bieden wij u het complete pakket aan diensten. U hoeft alleen de auto aan te schaffen en de dealer contact met ons op te laten nemen. Het volledige traject van ombouw, (Binnen EU import)keuring, bpm opgaves, en kenteken voeren wij voor u uit.

Bent u ook van plan een auto aan te schaffen en te laten ombouwen? Neem voor meer informatie gerust contact met ons op via info@saris4x4.nl of 0488-431422.