Tuning
Tuning, je denkt dan meteen aan The Fast en The Furious, spoilers, bling bling en meer van dat soort kreten. Voor al dat soort dingen bent u bij ons helaas niet aan het juiste adres.
Wel voor motortuning. Bij motortuning kunnen wij de motor optimaliseren, waardoor hij meer vermogen levert.
Dit is niet een kwestie van meer brandstof erin gooien, maar een proces wat zeer nauw komt.
Bij moderne diesels met een motormanagement systeem wordt dit meestal elektronisch gedaan. Bij ‘ouderwetse’ diesels ben je genoodzaakt om het te halen uit het aanpassen en fijn afstellen van de brandstofpomp, turbodruk, nokkenassen, luchtinlaten en uitlaten.
De laatste 2 komen veel voor. De inlaat kan je optimaliseren door een TJM of Safari snorkel te monteren met eer Air-ram, een grotere intercooler en eventueel een K&N luchtfilter.
De uitlaat kan verbeterd worden door een High Performance uitlaatspruitstuk te monteren, en vanaf de turbo een RVS uitlaat met grotere diameter.
Door deze 2 dingen te doen optimaliseer je de ademhaling van de auto, zal hij makkelijker oppakken en meer koppel hebben.
Als het iets meer moet zijn kunnen wij de brandstofpomp aanpassen.
Deze wordt dan op een speciale testbank gezet en dan zo afgesteld, dat een vermogenswinst tot 25 PK mogelijk is.
Als u nog meer vermogen wenst, moet de complete motor herzien worden, wij kunnen hiervoor op aanvraag een advies geven.
Hoe kan er uit mijn bestaande motor zo veel meer vermogen gehaald worden?
Een fabrikant moet met heel veel eisen rekening houden. Emissie, kwaliteit van de brandstof, brandstofverbruik en meer.
Omdat de brandstof in ons deel van Europa doorgaans van goede kwaliteit is (let wel, van de grote merken), kunnen de marges die een fabrikant heeft genomen veel kleiner gezet worden.
Hierdoor kan er dus veel rendement uit gehaald worden. Gaat u op expeditie met uw 4×4, ga dan niet tot het uiterste met motorvermogen.
Op het moment dat een motor zwaar belast wordt, adviseren wij om altijd brandstof van hoge kwaliteit te tanken.
De “witte”pompen, kopen vaak partijen op, die voor een doorsnee auto prima zijn, maar bij een motor die veel vermogen moet leveren, voor problemen kan zorgen.
Het dubbeltje wat hij goedkoper is, is te verwaarlozen als de brandstofpomp moet worden gereviseerd. Zeker met moderne motoren, waarbij drukken oplopen tot 1600 Bar, is de kwaliteit belangrijk.