Cardanas Reparatie – Let op de balans
Aan de voor en de achterzijde van een 4×4 zit een lange aandrijfas gemonteerd, de cardanas genaamd.
Deze dient om het motorvermogen via de versnellingsbak naar de voor en of achteras over te brengen. Meestal is deze as van een stalen buis gemaakt maar in sommige gevallen van een kunststof genaamd Carbon, zoals bij de Mitsubishi Pajero V60.
In elke aandrijfas zit een onbalans. Wordt dit te veel dan kunnende trillingen veel schade tot gevolg hebben. Soms kunnen assen uitgebalanceerd worden.
Aan de uiteinden van de as zitten kruiskoppelingen die spelingsvrij moeten zijn en regelmatig doorgesmeerd moeten worden. Heeft u last van onbekende trillingen in uw auto, kom dan eens langs voor een controle.
De Volkswagen Touareg en Porsche Cayenne hebben nog wel eens het euvel dat het ophanglager ofwel tussenlager defect raakt.
Bij de meeste dealers adviseren ze dan een nieuwe as te monteren, een onderdeel van meer dan € 1000,-
Gelukkig kunnen wij een nieuw ophanglager monteren waardoor dit niet noodzakelijk is.
Een reparatie is dus in dit geval vele malen goedkoper.
Op het moment dat een 4×4 verhoogd wordt, komt de cardanas onder een andere hoek te staan. Dit kan vervelende trillingen veroorzaken.
Dit is op te lossen door zgn. spacers te monteren om de versnellingsbak te laten zakken.
Ook kunnen wij cardanassen met dubbele kruiskoppelingen monteren.
Bij een verhoging van meer dan 10 cm moet er ook rekening gehouden worden met de lengte van de cardanas.
Saris 4×4 kan u een goed advies geven over reparatie of aanpassingen van uw assen.
Stuur een email naar werkplaats@saris4x4.nl met daarin het kenteken en meldcode van uw auto en Jan neemt contact met u op.