Onze Ford Ranger Saris 4×4 Edition

Nee, het is geen Raptor, het is een 3.2 Wildtrack….

Met dank aan onze partners Frontrunner, Cooper Tires en ARB.

Onze Ford Ranger demo moest een nieuwe topper worden in de eerdere reeks dikke pickups.
Looks, maar ook functioneel en zeker geschikt voor offroad en reizen. We denken redelijk geslaagd te zijn, maar oordeel zelf:

Om deze auto zo ver te krijgen hebben wij hem onder andere voorzien van:

  • Delta 4×4 wide body kit +7 cm  spatbordverbreding
  • Delta 4×4 bodylift kit +5 cm
  • Old man Emu +5 cm verhoging met veren en schokdempers
  • Frontrunner roofrack op de laadbak met laadbakafdekking
  • Cooper STT Pro in de maat 35×12.50R20
  • Lenso wielen 9×20
  • ARB Airlocker sperdifferentieel op de achteras
  • ARB dubbel motor compressor weggewerkt onder de achterbank
  • Misutonida CE gekeurde pushbar in matzwart
  • Warn Tabor lier achter de voorbumper dmv een “Hidden-Winch Mount”
  • PIAA LP530 verstralers in de voorbumper met verzonken montage
  • 30 mm spoorverbreders
  • Pedders Performance Brake kit voorzijde
  • En voor de kids DVD spelers in de hoofdsteunen 😉

Een uitgebreid project, met top kwaliteit materiaal.

Groot voordeel van de bodylift is dat je meteen ruimte krijgt om grotere en/of bredere banden en velgen kan monteren, zonder dat de aandrijflijn te veel uit elkaar getrokken wordt. Een verhoging van een auto gaat gemiddeld tot 4-6 cm, anders krijgen je aandrijfassen het heel erg zwaar. Met een bodylift behoud je nagenoeg de zelfde rij-eigenschappen als standaard. uiteraard veranderd dit wel na het monteren van (veel) grotere wielen. Met de schroefveren en schokdempers (ook wel eens onterecht schokbrekers genoemd) van Old Man Emu (OME) is de auto bestand tegen het extra gewicht van de lier, frontbar, roofrack en daktent achter.

Met de spatbordverbreding wordt het van een standaard Ranger ineens een Ranger op anabolen.

Bijhorende wielen en spoorverbreders vullen de wielkasten mooi op, zonder te ver uit te steken.

Met de Performance Brake kit van Pedders komt alles weer op tijd stil te staan. Want grotere wielen vragen ook grotere remmen. In dit geval zijn de remschijven aan de voorzijde vervangen voor grotere exemplaren welke geboord en gegroefd zijn voor optimale koeling en prestatie. Ook zijn de remklauwen vervangen door enorme 6-pots klauwen. Deze remmen zijn zo groot dat een velg van minimaal 18 inch gemonteerd moet worden. Gelukkig is dit met de 20 inch “concave” Lenso velgen geen probleem.

De Warn lier zit netjes weggewerkt wachter de originele bumper om zo de OE looks niet te veel te veranderen. In de meeste gevallen kunnen wij de lier ook monteren bij auto’s met “Apaptive Cruise Control” waar de radar in de weg zit. Informeer naar de mogelijkheden.