Motorblok
Motorblok – Hier komt de power vandaan
Het motorblok is het hart van jouw voertuig. Het motorblok zorgt voor de power om voort te bewegen met jouw voertuig. Maar wat weten we nu precies van het motorblok? We doen er aan de ene kant brandstof in en aan de andere kunnen we een as in beweging brengen. In dit artikel wordt de basis van de verbrandingsmotor beschreven.
Wat doet een motorblok?
In bijna alle 4×4 voertuigen worden viertakt motoren toegepast. In viertaktmotoren wordt een verbrandingscyclus afgewisseld met een reinigings- of spoelcyclus waarin de afgewerkte gassen uit de cilinder worden geperst. De totale cyclus bestaat uit 4 slagen: inlaat, compressie, arbeid, en uitlaat.
- Inlaatslag
- De inlaatklep opent.
- De zuiger gaat naar beneden.
- Een vers mengsel van lucht-brandstof (of alleen lucht bij een dieselmotor) wordt de cilinder ingezogen.
- Het vullen van de cilinder kan met behulp van onderdruk (atmosferische motor) of met overdruk (geblazen motor).
- Compressieslag
- De in-en uitlaatkleppen sluiten.
- De zuiger beweegt omhoog en perst het mengsel of lucht samen.
- De verbranding wordt ingeleid.
- Arbeidsslag
- De kleppen blijven dicht waardoor er hoge druk ontstaat.
- Bij benzinemotoren volgt ontsteking via de bougie. Bij dieselmotoren wordt brandstof ingespoten en ontbrandt door de hoge druk en warmte.
- Door de verbranding wordt de zuiger krachtig naar beneden gedrukt.
- Deze beweging van de zuiger levert vermogen aan de krukas. waarbij de kleppen dicht blijven, hoge druk ontstaat door de verbranding zodat de zuiger naar beneden wordt gedrukt en er vermogen wordt afgegeven aan de krukas.
- Uitlaatslag
- De uitlaatklep opent.
- De verbrande gassen worden uit de cilinder geduwd.
- Hierna sluit de uitlaatklep weer en gaat de inlaatklep weer open. De cyclus begint opnieuw.
Hoe efficiënt is een motorblok?
Veel bestuurders denken dat alle energie uit brandstof wordt gebruikt om vooruit te komen. Dat klopt niet. Het rendement van een verbrandingsmotor ligt gemiddeld rond de 25%. Dit betekent dat slechts een kwart van de energie daadwerkelijk de krukas aandrijft. De rest gaat verloren in warmte, wrijving en uitlaatgassen.
Daarnaast verliezen we nog meer rendement in de aandrijflijn: koppeling, versnellingsbak, tussenbak en differentiëlen. Pas daarna bereikt de kracht de wielen. De uitgaande as van de motor zit doormiddel van de koppeling verbonden met de versnellingsbak, daarna volgt de tussenbak en het differentieel naar de wielen. Via deze weg wordt dus het koppel en vermogen naar de wielen overgebracht.
Heb je problemen met de motor van jouw voertuig? Maak een diagnose afspraak in onze werkplaats via:
Email: info@saris4x4.nl
Telefoon: 0031 488431422
Of kom gezellig langs
