Iemand die veel kilometers rijdt heeft het vast wel eens moeten doen; het vervangen van de koppeling en drukgroep.
De koppeling zorgt er voor dat de aandrijving van de motor naar de versnellingsbak onderbroken wordt, waardoor er geschakeld kan worden.
Het schakelen zonder koppeling gaat namelijk niet zo soepel (iedereen kent de term tanden poetsen wel)
Dit is zeker bij een 4×4 geen lichte klus. Een beetje versnellingsbak weegt 150-200 kg en is dus niet iets wat je zonder het juiste gereedschap kan doen.
De koppeling bestaat uit een aantal delen:
- De koppelingsplaat
- De drukgroep
- Het druklager
- Het vliegwiel
De meest bekende klachten van de koppeling zijn het doorslippen en geluid maken. Als u 80 km/h rijdt en gas geeft, moet het toerental niet sneller stijgen dan de snelheid.
Gebeurt dit wel dan slipt u koppelingsplaat. Deze kan versleten of verkeerd afgesteld zijn.
Van de drukgroep willen nog wel eens een aantal drukvingers breken.
Het druklager gaat vaak lawaai maken, dit kan zijn met het bedienen of juist als hij niet bediend wordt, dan gaat hij liggen rammelen.
Bij het vervangen van de koppelingsplaat vervang je altijd ook de drukgroep, het druklager, het prise-as-lager en soms de gaffel.
Omdat het veel werk is (en dus een hoop geld) om de versnellingsbak te demonteren wil je niet het risico lopen dat hij er over een half jaar weer onderuit moet.
Helaas is tegenwoordig ook het vliegwiel een slijtagedeel geworden.
Voorheen was dit een vaste stalen plaat die zelden vervangen hoefde te worden.
Sinds een aantal jaren wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van een zogenaamd Dubbel Massa Vliegwiel. Dit vliegwiel bestaat uit 2 afzonderlijke delen, die met veren en dempers schokken op kunnen vangen.
Auto’s waarbij het dubbel massa vliegwiel regelmatig sneuvelen zijn onder andere de Mitsubishi Pajero en de Nissan Patrol.
Gelukkig hebben wij een alternatief voor het soms extreem dure originele vliegwiel.
Wij kunnen een Heavy Duty koppeling monteren in combinatie met een Single Mass Flywheel, oftewel weer een degelijke uit 1 stuk. Een stuk goedkoper en nooit geen problemen meer mee.
Voor de meeste 4×4’s is een verzwaarde koppeling verkrijgbaar, met of zonder vliegwiel.
Ze variëren tussen de 25% en 40% zwaarder, wat ook een iets hogere pedaaldruk geeft.
Wel iets om bij de Toyota Landcruiser en Landrover Defender rekening mee te houden.
Heeft u problemen met uw koppeling of wilt u advies over een verzwaarde koppeling?
Neem contact met ons op via info@saris4x4.nl of bel naar 0488-431422.