Wij als Saris 4×4 specialist houden ons sinds 1995 bezig met het ombouwen van 4×4 voertuigen naar een grijs kenteken.

Inmiddels hebben wij al diverse merken omgebouwd, waaronder:

Voor de ombouw van deze voertuigen gebruiken wij een goede en nette ombouwmethode.
Voorbeelden van alle door ons omgebouwde 4×4 voertuigen naar grijs kenteken vind u hier.

Een vlakke laadvloer als afwerking

Een vlakke laadvloer als afwerking

Als u een auto heeft met een grijs kenteken wil dat nog niet direct zeggen dat de auto fiscaal ook aan de nieuwe eisen voldoet. De belangrijkste eisen die hiervoor vastgesteld zijn voor het grijs kenteken worden hieronder besproken.

  • In de laadruimte moet een blok passen van 125 cm lang, minimaal 20 cm breed en 98 cm hoog;
  • Met uitzondering van sloten, scharnieren etc. moet dit blok in de totale laadruimte passen;
  • De ramen moeten verwijderd worden en er moeten blindering panelen vast aan de carrosserie gemonteerd worden*;
  • Het eerste rechter zijraam in de laadruimte mag open blijven. Dit in verband met de veiligheid bij het rechtsaf slaan;
  • Voor het blok moet een volledig schot komen die vast aan de carrosserie verbonden is;
  • Aan de lengte waar het schot vast moet zitten zijn regels aan verbonden;
  • Ook mag het schot bij lange auto’s niet te ver naar achteren staan;
  • In het schot mag een vast raam zitten van bepaalde afmetingen;
  • Wanneer er een verhoogd dak gemonteerd is mag men een schot monteren van 30 cm hoog, dan kunnen de stoelen veel verder naar achteren wat comfortabel is;
  • Van af het bovenste deurrubber moet het dak 25 cm hoog zijn;
  • In de het originele dak moet een opening van bepaalde afmetingen gemaakt worden waarbij de stijfheid van de carrosserie niet mag afnemen.

En dit zijn allemaal nog maar de hoofdeisen, het complete eisenpakket bestaat uit zo’n 30 pagina’s. Nu kunt u zich misschien voorstellen dat wij bij de eerste Volvo XC90 ruim 100 uur kwijt waren om een RDW goedgekeurde ombouw gerealiseerd te krijgen. Inmiddels hebben wij een goede samenwerking met de RDW en de Douane, wij worden voorzien van de juiste informatie en er is nauw overleg in eventuele twijfelgevallen.

Wij hebben veel tijd en geld gestoken in de kennis die we hebben en willen krijgen. Die kennis gebruiken we om voor cliënten auto’s aan te passen of om te bouwen en om de RDW keuringen te regelen.

Voor info over het ombouwen van alle type auto’s staan wij uiteraard graag voor u klaar.
Dus u kunt gerust contact met ons opnemen via info@saris4x4.nl of 0488-431422

* In de meeste gevallen blijven de gedemonteerde ramen bij de auto, maar in enkele gevallen moet het originele rubber en/of sierlijsten hergebruikt worden om deze over te zetten naar de blindering. Hierdoor kan het zijn dat het glas niet meer te hergebruiken is. Informeer hoe dit bij uw auto gedaan wordt.