Geschiedenis Saris 4×4

Hoe het ooit begon

Geschiedenis – Waarom niet normale personenauto’s?

Goede vraag! Zo zijn wij namelijk in november 1983 begonnen.
Dertig duizend gulden van de bank geleend, gereedschappen gekocht en een mooie KONI hefbrug.
Het was economisch een slechte tijd, veel werkelozen en een rente van 12 %.

Hoe het begon aan het Kerkpad
Achter ons huis in de Bokkesteeg midden in een woonwijk hadden we een garage gebouwd waar twee auto’s in konden.
Parkeren van auto’s ging prima, een lange rij achter elkaar, alleen als de voorste weg wilde rijden dan moest alles verzet worden, de straat waarin we woonden was drie meter breed en… doodlopend.
Met de buren ging het wonderbaarlijk goed, die mensen konden absoluut niet met de auto bij hun huis komen.
Ze kwamen altijd overleggen wanneer men weg wilde gaan en hoe laat men dacht thuis te komen. En als het echt niet ging brachten ze de sleutels en moest ik hun auto’s ‘s avonds maar bij hun huis parkeren.

Hinderwet of milieuvergunningen? Nooit van gehoord.

De secretaris van het Valburgse gemeentehuis destijds de heer Van Zanten zei: ‘ jongen, het is economisch een slechte tijd, begin maar en de vergunningen dat zien we later wel.’ Dat waren nog eens tijden…

We verkochten leuk auto’s en kregen steeds meer werk dus aan en afvoer en parkeren werd echt een probleem!
De hele buurt stond vol met glimmende bolides, wat ik overigens best een stoer gezicht vond, maar de omgeving dacht daar duidelijk anders over.

Eind 1986 kochten we het huidige pand aan de Kerkstraat, een woonhuis en een loods waar vroeger kunstmest opgeslagen werd, met ja ja , de benodigde vergunningen.

Plein met veel Ford

Daar werd aan een loonbedrijf uit Winssen de eerste Nissan Patrol verkocht en al snel volgden er meer. Dat waren heftige auto’s en ik begon het erg leuk te vinden!!
In 1995 bedachten wij als eerste een grijs kenteken ombouw methode voor de Toyota Landcruiser. Dat was een super tijd! Drie auto’s per week ombouwen en dat een jaar lang.

In tegenstelling tot 4WD’s loopt het onderhoud van jonge personenauto’s steeds meer terug.
Om de werkplaats gevuld te houden moet je steeds meer aantallen personenauto’s verkopen wat in een kleine plaats als Valburg niet mogelijk is.
Bovendien vinden onze monteurs 4WD’s net als ik, het allermooiste wat er bestaat en sleutelen er met liefde aan.
Daarom hebben wij ons gespecialiseerd in Four Wheel Drive met alles wat daar bij hoort (zie deze site!).

Onze personenwagen klanten blijven uiteraard van harte welkom, maar vergeef het ons als we even omkijken als er een 4WD voorbij rijdt.