Vrijloopnaven komen voor op niet permanent 4×4 aangedreven auto’s.

Een vrijloopnaaf is een verbinding tussen het voorwiel en de complete aandrijflijn die in de vooras gemonteerd zit.
Heeft u wel eens aan een aangedreven wiel van uw auto gedraaid als hij op de krik stond ? U merkt dan dat dit wiel zeer zwaar loopt, Dat dit veel brandstof kost mag duidelijk zijn.
Daarom wordt er een vrijloopnaaf gemonteerd die alleen een verbinding tot stand brengt als in de 4WD gereden wordt.

AVM Vrijloopnaaf op Nissan Patrol

In die naaf zit een vertanding die vergrendeld wordt en de verbinding tot stand brengt.

Goed en tijdig onderhoud is erg belangrijk.
Als er toch een stuk loopt dan hebben wij meestal nog wel een gebruikte liggen, kijk op onderdelenmarkt op deze site.

Handbediende vrijloopnaven

Handbediende vrijloopnaven hebben als voordeel dat je bij vooruit en achteruit rijden een vaste verbinding hebt. Het nadeel is dat je de auto uit moet om hem in te schakelen.
Ook voor de Opel Frontera, SsangYong Musso en Korando  en vele anderen zijn er vrijloopnaven van AVM verkrijgbaar

Opel vrijloopnaaf

Er zitten twee bedieningpositie’s op; 2WD of Free, dan is de naaf uitgeschakeld.
De vrijloopnaven van de Nissan Patrol geven veel problemen, vandaar dat wij hier AVM vrijloopnaven gemonteerd hebben.

Of de stand 4WD of Lock, dan is de naaf gekoppeld met de vooras.
Bij problemen met automatische vrijloopnaven monteren wij meestal de vrijloopnaven van AVM.
Deze hebben een perfecte passing en werken altijd als u ze nodig heeft.
Deze naven zijn er in een normale en een High Performance uitvoering, voor als u zwaar gaat terreinrijden.

Heavy Duty vrijloopnaaf

Automatische vrijloopnaven

Bij automatische vrijloopnaven hoef je de auto niet uit bij het in of uitschakelen.
Dit gebeurt tijdens het inschakelen van de 4WD. Bij het uitschakelen moet je de auto twee meter achteruit rijden om de koppeling te verbreken.
Bij Ssangyong worden de naven met behulp van vacuüm ingeschakeld.

Als hij blijft hangen na het uitschakelen moet je met de pook even diverse versnellingen in en uit schakelen, even roeren zogezegd dan komt hij vanzelf los.

Hoe een vrijloopnaaf werkt vindt u hier bij 4×4 Techniek

Voor meer informatie mail naar info@saris4x4.nl naar Jip Saris.